Loco Loco Mexico! - Reisverslag uit Guanajuato, Mexico van Willemien Nieuwstad - WaarBenJij.nu Loco Loco Mexico! - Reisverslag uit Guanajuato, Mexico van Willemien Nieuwstad - WaarBenJij.nu

Loco Loco Mexico!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Willemien

31 Augustus 2010 | Mexico, Guanajuato

Het is zo ontzettend bizar om weer terug in Latijns Amerika te zijn... en heel erg gewoon ook weer. Misschien is het wel zo bizar omdat het zo gewoon is. Natuurlijk moet ik aan bepaalde dingen wel weer even wennen: zo laat ik mijn wc-papier soms nog ín de wc vallen (ssst!) en moet ik nog een keer extra slikken bij de aanblik van bedelende kinderen. Ook m´n Spaans is nog een beetje roestig maar komt langzaam maar zeker weer bovendrijven.

De afgelopen dagen was ik in Mexico Stad. Zaterdag heb ik de kathedraal beklommen en een aantal musea bezocht, waaronder het musea de Bellas Artes en het Museo Nacional de Arte. Het eerste was helaas nagenoeg gesloten (alleen de fantastische hal was open) maar in het tweede was er meer dan genoeg kunst van Mexicaanse kunstenaars te zien. Tussen de middag streek ik neer tussen de locals bij een tacoskraam voor heerlijk enchiladas toen ik toch wel erg veel mensen met een versierd heiligenbeeld rond zag lopen. Dat moest natuurlijk uitgecheckt worden dus begon ik in tegenovergestelde richting te lopen. Uiteindelijk kwam ik bij een kerk aan waar werkelijk alles van ene San Judas de Todeo te koop werd aangeboden. Mensen liepen rond in T-shirts, met bloemen, kaarsen en dus al die beelden. Toen kon ik natuurlijk niet achterblijven en heb een armbandje gekocht die me moet beschermen op mijn reis.
De volgende dag ben ik naar het Antropologiemuseum gegaan. Daar kun je werkelijk alles bekijken van de verschillende culturen die (ooit) in Mexico wo(ond)en. Erg interessant museum maar ook erg veel informatie tegelijk waardoor mijn gejetlagde hoofd een beetje op tilt sloeg.
Maandag ben ik op een tour meegegaan vanuit het hostel. Dit was leuk, omdat ik nu wat mensen leerde kennen en omdat er veel activiteiten in een dag gepropt werden die ik niet zelf hoefde te organiseren: relaxos!
Als eerste gingen we langs een plein van drie culturen, dat vooral bekend is vanwege een bloedbad onder studenten in 1968 maar ook een hele mooie kerk bevatte. Daarna gingen we naar dé kerk van Mexico: de basilica de Guadeloupe (van dé Madonna de Guadeloupe, ook wel bekend van mijn klok en andere kitschy items). Vervolgens ging de tour verder naar een tequilaproeverij/obsidianworkshop/toeristenwinkel/over priced restaurant. En wat is nu beter dan 3 shotjes tequila voor de lunch alvorens je naar de piramides van Teotihuacán gaat? Not mucho!
De piramides waren erg indrukwekkend en ik mag van mezelf deze reis niet lui zijn, dus heb ik ze allebei beklommen.

Vandaag ben ik in de bus naar Guanajuato gestapt en daar ben ik zojuist aangekomen. Als ik zeg ´bus´ bedoel ik vanaf nu een soort luxevaartuig met voetenbankjes, airconditioning, lunchpakketjes en (goede!) Engels gesproken films. Voor het avontuurlijke gevoel heb ik vervolgens wel een ´collectivo´ naar het centrum gepakt door allerlei kronkelstraatjes en tunneltjes. Van de aanblik van Guanajuato ben ik al helemaal vrolijk geworden: kleurige huizen, schattige pleintjes en blije mensen! Ik ga dan ook maar snel verder! Maar eerst een paar foto´s...

  • 01 September 2010 - 04:42

    Annerieke:

    Wauw! Ziet er super uit hoor :-)

    Ben nu helemaal jaloers... Ik zit hier om 6:41 uue (jaja echt waar, klein planningsprobleempje op mijn werk) achter de computer jouw geweldige verslag te lezen. Het klinkt (ondanks die jetleg) alsof je het er echt naar je zin hebt! Al mooie mexicaanse mannen gespot? of is dit een onmogelijke opgave?

    Kus!

  • 01 September 2010 - 08:53

    Babettos:

    Joehoe!! Ziet er geweldig uit! En ook zo herkenbaar..

    Maar ook even een woordje richting alle fans van wm: WM IS VEILIG WAAR ZE ZIT!!! Er zijn namelijk allemaal dramaberichten in het nieuws over drugsbendes en ontvoeringen en meisjes die naar huis gaan omdat het zo gevaarlijk is in Mexico, maar dat is in het hoge noorden en dat is echt veel onveiliger dan de hoge bergen waar onze Willemien zich nu bevindt. En vanaf nu gaat wm naar het zuiden, dus niks aan het handje! En Guanajuato staat bekend als één van de veiligste steden in Mexico, dus... Alles komt goed :)

  • 01 September 2010 - 09:15

    Alicia:

    Willemienos! Dat klinkt ontzettend goed allemaal! Met name natuurlijk het tequilagedeelte ;) Fijn dat je het naar je zin hebt en heeeel veel plezier maar weer!
    Dikke klapzoen!
    PS: Dank aan Babsie voor de geruststellende info, kunnen we weer rustig slapen :)

  • 01 September 2010 - 19:38

    Nina:

    Hallo daar!

    Ziet er zeer goed uit allemaal hoor, met je backpack en de mooie achtergronden (voor mij dan, voor jou is het gewoon harde werkelijkheid. Jaloers!) Geniet van al dat actieve geklim en geklauter en de lekkere mexicaanse maaltijden en tequila's tussendoor! :D

    kus!

  • 03 September 2010 - 18:59

    Margreet:

    hihi ik ben ook bij die gebouwen geweest! Fijne bussen hebben ze daar he? Maar pas toch heel goed op je spullen want ook in de eerste klas wordt gejat! Veel plezier! XX

  • 06 September 2010 - 18:45

    Papa En Mama:

    leuk om alles te lezen. Wij hebben tot nu toe mooi weer gehad maar vannacht gaat er regen komen. kus

  • 16 Oktober 2013 - 12:28

    Yusuf:

    wat een stomme vakantie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Guanajuato

Willemien

Actief sinds 13 Nov. 2006
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 18283

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2010 - 25 Oktober 2010

Mexico en USA

30 Maart 2007 - 02 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: