Met frisse zin Zuid-Amerika in - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Willemien Nieuwstad - WaarBenJij.nu Met frisse zin Zuid-Amerika in - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Willemien Nieuwstad - WaarBenJij.nu

Met frisse zin Zuid-Amerika in

Blijf op de hoogte en volg Willemien

18 Augustus 2007 | Ecuador, Quito

Bij aankomst op het vliegveld van Panama werd om een of andere duistere reden mijn ticket opgepimped tot business class waardoor ik afgelopen dinsdag geheel in stijl van continent wisselde. Het was gewoon jammer dat de vlucht maar 1,5 uur duurde!
Aangekomen in Ecuador waaide er meteen een frisse wind. Hoewel de hoofdstad, Quito, zo ongeveer óp de evenaar ligt is het klimaat gelijk aan dat van een goede lentedag in Nederland (brrr fris!....pfff warm....brr fris!...oh nee, regen!....pfff warm!). De stad lag te baden in de lentezon en zag er dusdanig aantrekkelijk uit dat ik gelijk besloot er nog een dagje langer te blijven dan gepland. Het hostel heette mij op zijn eigen onbewuste manier welkom door ´s avonds tijdens het diner een medley van Blof, Doe Maar en (jaja!) Guus Meeuwis te draaien.
Ecuador doet mij nog het meest aan Guatemala denken, met zijn enorme bergen en mensen in oorspronkelijke klederdracht. Ook de armoede is hier weer hoog en aanwezig (in tegenstelling tot in Costa Rica en Panama). Kinderen die bij het rode stoplicht handstandjes en radslagen maken om geld op te halen, kinderen niet ouder dan 8 jaar die alleen in de bus snoepjes verkopen en liedjes zingen, schoenenpoetsertjes die je gewoon smeken om geld... En aan de andere kant zijn daar de moderne buurten, de wolkenkrabbers, winkelcentra...veel tegenstellingen.
De dag na aankomst was ik op de evenaar. Hier staat een groot monument met een antropologisch museum erin. Ik had hier nog wel langer willen rondkijken maar het geval wilde dat Toffe Bruine Broek de avond ervoor overleden was en ik dusdanig gedoemd was tot weer een middag winkelen terwijl ik er eigenlijk net helemaal klaar mee was. Niks gevonden en de mevrouw van de wasserette heeft Toffe Bruine Broek weer (voorlopig) nieuw leven ingeblazen.
Gisteren heb ik nog heel verantwoord een kunsthistorisch museum bezocht en vervolgens het oude centrum. Hier bleek van alles gaande te zijn bij het ´witte huis´ van Ecuador en ja hoor, even later kwam de president himself samen met de president van Uruguay vrolijk het balkon op gewandeld. Het was nog even gissen wie wie was maar het gegil en op en neer gespring van de Ecuadoriaanse schonen deed mij vermoeden dat de knapperd van het stel hun president was.
Vandaag heb ik dé markt van Ecuador bezocht, in Otavalo. Het was geen marktdag maar dat betekent niet dat er geen markt is! Ik heb mijzelf voorzien van een warme muts, warme wanten en een warme sjaal, alle geen overbodige luxe de komende tijd. Morgen ga ik namelijk richting vulkaan Cotopaxi en daar ligt zelfs sneeuw op!
Wat de aardbeving in Peru voor mijn reisplannen betekent weet ik nog niet. Ik had gepland over drie weken in Pisco te zijn maar aangezien 80% van de stad verwoest is denk ik niet dat er voorlopig een toeristeninfrastructuur is. Wellicht zijn er vrijwilligersmogelijkheden...
Geplaatst door Willemien Nieuwstad op 18-8-07 om 0:05 in Ecuador

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 November 2007

Finito!

30 November 2007

La ultima semana

22 November 2007

Isla de Pascua

13 November 2007

Gevonden!

05 November 2007

Lost, almost lost and found
Willemien

Actief sinds 13 Nov. 2006
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 18280

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2010 - 25 Oktober 2010

Mexico en USA

30 Maart 2007 - 02 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: