Tripjes en dipjes - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Willemien Nieuwstad - WaarBenJij.nu Tripjes en dipjes - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Willemien Nieuwstad - WaarBenJij.nu

Tripjes en dipjes

Blijf op de hoogte en volg Willemien

11 Augustus 2007 | Panama, Panama-stad

En toen was ik alweer over de helft!!!
De tijd vliegt als je het leuk hebt. Daarom duren me deze laatste twee weken in Panama veels te lang. Huh? Ja Willemien heeft even een after Costa Rica dipje gehad helaas. Onder het motto: 'je kan niet de hele tijd toffe dingen doen' heb ik me de afgelopen tijd laten afzakken in een periode van winkelen (zoveel ruimte nog over in m'n rugzak!!), naar de film gaan, lezen en niksen. Niet slecht, moet ik zeggen. Daarnaast heb ik ook weer een abonnement op de dokter genomen; een vrolijke Chinees dit keer die meent dat hij zijn adviezen minstens tien keer tegen mij moet herhalen. Rare uitslag was dit keer de aanleiding van mijn doktersbezoeken. Nou heb ik al gemerkt dat de dokters hier nergens gras over laten groeien, want hup daar ging de bloedophaalnaald mijn arm weer in en hop daar kreeg ik weer een bekertje in mijn handen geduwd en een zetje richting de wc. Zonder de uitslag af te wachten kreeg ik alvast een bijzonder pijnlijke antibioticaprik in mijn bil en verschillende pillen voorgeschreven. De volgende dag moest ik ook nog naar zijn buurman de dermatoloog en kreeg ik nog een zalfje en nog meer pillen en ja hoor, nog zo'n prik au!!!! En de dag daarnaa.... weer een!!! Het helpt gelukkig allemaal wel en de rare plekken zijn alweer bijna weg. Wat niet wegneemt dat ik morgen weer op controle moet komen.
Maarrrr er was ook tijd voor toffe dingen!! Vanuit Costa Rica vertrok ik naar de grens van Panama over dezelfde route die ik met papa, mama en Margreet ook al eens gereden had, wat een vrij bijzondere ervaring was (hij had de palmbomen nog niet geschilderd mama!). Bij de grens aangekomen moest ik een uur wachten aangezien douanebeambten ook moeten lunchen... Die tijd kon ik mooi gebruiken om mijn colones voor veel te weinig dollars om te wisselen en vieze frietjes te eten. Na een dubbelcheck of er wel een stempel in mijn paspoort stond (you live, you learn) vertrok ik naar de boot naar Bocas del Toro, een groep eilandjes in de Caribische zee. Eenmaal terug in de backpackerswereld kwam ik natuurlijk gelijk weer bekenden tegen in het hostel....
In Bocas heb ik dan eindelijk een heleboel dolfijnen zien zwemmen!! Dat was ongelofelijk leuk! De kapitein van de boot ging heel hard rondjes varen waarop de dolfijnen achter ons aangingen en door de golven heen gingen springen. Even later gingen we snorkelen en wat ik daar zag..... daar viel alles wat ik tot dan toe onder water had mogen aanschouwen bij in het niets. Kleuren, kleuren, vormen en nog meer kleuren! En vissen! Wauw!!
Na een overstap in het hete David kwam ik aan in Panama City. Het is een bijzondere stad. De wolkenkrabbers lachen je toe terwijl er recht voor je neus een bontgekleurde chickenbus langsrijdt met Kuna-vrouwen in klederdracht erin. Het is een hippe stad, het is een groene stad, het is een warme stad en het beste nieuws is: het is een veilige, vriendelijke stad. Al sinds Guatemala was er een vrolijke meneer op tv die mij vertelde dat alles veel goedkoper is in Panama, en dat de glimlachen gratis zijn en de stad heeft zijn beloftes waargemaakt!
Ook het Panamakanaal heb ik voor een klein gedeelte reeds kunnen aanschouwen, bij de sluizen van Miraflores. Het blijkt nog een precisiewerkje te zijn om zo'n zeetanker door de sluis heen te kunnen sturen en daarom krijgen alle boten aan het begin van hun tocht door het 82km lange kanaal een speciale kapitein aan boord. De intercom bij het museum schreeuwde tegen iedereen dat het de boot die op dat moment door de sluis ging slechts 70.000 dollar kostte om door het kanaal te varen. Een schijntje vergeleken bij de 700.000 dollar die het zou kosten om om Zuid Amerika heen te varen. De sluis vulde zich trouwens sneller dat je badkuip thuis. U merkt, een zeer educatief verantwoord uitje.
Maandag ga ik weer eens met de trein, en wel de hele 82 km omhoog langs het Panamakanaal. En dan dinsdag vlieg ik naar Ecuador en daar kan de Amazing Race beginnen! Slechts zestien en een halve week resten mij om mij Zuid Amerika meester te maken en ik ga ervoor!
Geplaatst door Willemien Nieuwstad op 11-8-07 om 4:51 in Panama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Panama-stad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 November 2007

Finito!

30 November 2007

La ultima semana

22 November 2007

Isla de Pascua

13 November 2007

Gevonden!

05 November 2007

Lost, almost lost and found
Willemien

Actief sinds 13 Nov. 2006
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 18286

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2010 - 25 Oktober 2010

Mexico en USA

30 Maart 2007 - 02 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: